Fout gezien?
Laat het ons weten via info@socialekaartvangent.be, suggesties zijn altijd welkom!
Jongeren, ouders, opvoedingsverantwoordelijken of praktijkwerkers die werken met kinderen en jongeren en die ontevreden zijn over de kwaliteit van de hulp of dienstverlening, over het handelen van hulpverleners of klachten hebben over bijvoorbeeld kosten of bosten op wachtlijsten, kunnen daarvoor via de volgende stappen gehoord worden:
Stap 1: Ga eerst in gesprek met de jeugdhulpverlener of de jeugdhulpaanbieder. Komen jullie er niet samen uit, dan kan er worden over gegaan tot indienen van een klacht.
Stap 2: Vaak heeft een organisatie een interne klachtenprocedure. Dat is bijvoorbeeld het geval bij CAW Oost-Vlaanderen en CLB. De interne klachtenprocedure wordt best eerst uitgeput alvorens over te stappen op overkoepelende klachtendiensten.
Stap 3: Vaak heeft de organisatie een overkoepelende klachtendienst:
Indien de dienst of organisatie waarover de klacht gaat geen overkoepelende klachtendienst heeft, kan je de Klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat contacteren.
Gaat de klacht over schendingen of niet naleving van kinderrechten of onrecht tegenover kinderen en jongeren, dan kan je terecht bij de Klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat. De Klachtenlijn luistert naar alle partijen, onderzoekt de klacht en bemiddelt waar mogelijk. Wijst een individuele klacht op onduidelijke, inconsequente, discriminerende of ontbrekende regelgeving? Of bots je ook op regels of praktijken die in strijd zijn met het kinderrechtenverdrag? Het Kinderrechtencommissariaat kan dit signaleren aan de bevoegde overheid. Het klaagt structurele knelpunten voor kinderen en jongeren aan.
Laat het ons weten via info@socialekaartvangent.be, suggesties zijn altijd welkom!