Crisisjeugdhulp

Een crisissituatie is een acute noodsituatie waarin onmiddellijk hulp moet nodig is. Het netwerk crisisjeugdhulp vangt een crisissituatie waarbij kinderen/jongeren betrokken zijn op. 

Ondersteuning bij een crisissituatie:

  • Crisismeldpunt Minderjarigen Oost-Vlaanderen. Bij een crisissituatie waarbij onmiddellijk iets moet gebeuren, kan je telefonisch contact opnemen. Het crisismeldpunt is 24u/24u en 7d/7d telefonisch bereikbaar. De permanentie verkent samen met de aanmelder het probleem en geeft consult. Als de  kinderen en jongeren, ouders en/of opvoedingsverantwoordelijken minimaal bereid zijn om over de crisis in gesprek te gaan schakelt de permanentie crisisinterventie, crisisbegeleiding en/of crisisopvang in.
  • RADAR- Crisis biedt snelle, kortdurende zorg bij een plots verergerd psychisch probleem bij kinderen en jongeren (0 tot 18 jaar) en hun context. Het programma Crisis bestaat uit verschillende Oost-Vlaamse partners uit de geestelijke gezondheidszorg. Iedereen kan bij hen voor een aanmelding of consult telefonisch terecht. 

Vormen van crisishulp:

  1. Crisisinterventie: schat de crisis in, kortdurende begeleiding ter plaatse, installeert veiligheid (max. 3dagen).
  2. Crisisbegeleiding: een crisisbegeleider begeleidt het gezin intensief aan huis en dit gedurende maximaal 28 dagen (3 à 5 bezoeken per week).
  3. Crisisopvang (bed/bad/brood, max. 7dagen)het kind of de jongere verblijft maximaal 7 dagen in een voorziening of pleeggezin. Daarna moet er een andere oplossing voorhanden zijn.

Het doel van het crisisnetwerk is om binnen de 24u een gepast antwoord te zoeken en om meer ingrijpende jeugdhulp op lange termijn te voorkomen. 

 


    Vertaal deze pagina

     

    Fout gezien?

    Contacteer ons via info@socialekaartvangent.be om fouten of suggesties door te geven. Vermeld in je mail zeker over welke pagina het gaat.